zondag 22 februari 2015

Een jurkje pimpen

Mijn dochters dragen graag jurkjes en daar ben ik blij om. 
Want een jurkje maak ik het liefst van al. 

Toen ik bij Griet een jurk uit een stof van Max & Lola zag verschijnen, kreeg ik meteen zin om er ook eentje te maken.



 Ik koos het patroontje 'Anna' van Coup-Coup. Een makkelijk patroon dat snel klaar is (ik verving de knopen in de rug door een blinde rits en de strikken liet ik weg). Ik was aangenaam verrast door het gemak waarmee deze stof zich liet verwerken. Het rimpelen ging vlot en alles schoof comfortabel onder de naaimachine.

Maar toen het geheel af was vond ik het wat saai. De rimpels in de rok in combinatie met een paarse streepjesstof gaven het een té klassiek effect. 

En dus voegde ik een okerkleurig-biais toe aan de zoom en het bovenstuk kreeg een oranje broche (helaas ben ik daarvan een foto vergeten te maken....). Door de felle vest erbij werd het een hippe ipv saaie outfit. Oef.


Maar dan de foto's...


...die maakten we binnen zoals je ziet. Het weinige licht frustreerde me. Ik weet van sommige bloggers dat ze hun foto's standaard buiten nemen en van anderen dat ze goed belichtingsmateriaal hebben. Het belichtingsmateriaal dat ik heb is te zwak voor foto's als deze en daarom ga ik toch eens uitzoeken of ik geen extra lamp in huis kan halen. Hoe pakken jullie dat eigenlijk aan? Tips welkom!


Patroon: 'Anna' van Coup Coup
Stof: Max & Lola



14 opmerkingen:

  1. Een schoneke zenne, en inderdaad zonder die bias misschien wel wat saai. Maar nu super geslaagd. Met je belichtingsprobleem kan ik niet helpen, maar ik ben eens curieus naar de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Die biais past er goed bij, erzonder was misschien inderdaad maar wat saai.
    Dat belichtingsprobleem, daar kan ik je niet bij helpen, want ik ervaar het zelf ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vreemd hé, hoe een klein extraatje het plots helemaal af maakt. Mooi geworden!
    En ja, die foto's, dat vind ik zo moeilijk. Alleen heb ik geen zin in fotografielessen (en beter materiaal aan te schaffen), te veel tijd gaat naar mijn andere hobby!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi jurkje, en leuk accent met die biais!
    Toeval, ik klaag de laatste tijd ook over de kwaliteit van mijn foto's. Maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gecombineerd! En ook ik herken het foto-probleem. hopelijk hebben we snel wet meer uurtjes zon zodat onze foto's minder last hebben van belichtingsproblemen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, helemaal fan van dat randje! Een lichtsterke lens is een must voor binnenfotografie, ervaar ik sinds een 2 maanden! Ik kocht een prime van 50mm, F1.8, die zijn heel betaalbaar en prijs kwaliteit onklopbaar! F1.4 is nog beter maar ook iets duurder :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar verder ken ik er niks van ze ;)

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de tip! Die 50mm heb ik ook maar ik vergat hem even doordat ik zo gefocust was op lampen... Zal hem dus nog eens boven halen!

      Verwijderen
  7. Perfect met die biais onderaan.
    Ik ken er ook weinig van, maar ik merk dat ik met de toestellen van mijn vader (D700 en D4) én bijbehorende goede lenzen, weinig hinder ondervind van donkere dagen. Zelfs bij ISO 2800 krijg ik nog een behoorlijk resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel geslaagd ! (maar op fotografie-vlak ben ik vaak ook wel een kluns hoor !)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schoontje! Ik volg even voor de belichtingstips; ook 1 van mijn grootste frustraties momenteel op naai/bloggebied

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik fotografeer in mijn orangerie, drie glazen muren én plafond, dat scheelt ;-)
    En in maart volg ik lessen, ik laat je weten wat ik dan bijleer!
    Het jurkje is leuk trouwens, en helemaal niet saai meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik weet niet of je dat al doet, maar even je foto door een fotobewerking halen is vaak ook al doeltreffend. Picasa, photoshop online (gratis, maar verkleind de foto's wel wat geen probleem is voor je blog). Verder even een stop overbelichten kan ook helpen! Wel de camera dan even op een statief of ondergrond zetten, want anders wordt het wellicht wat te onscherp. Jurkje is een mooie! Gaaf, dat okergele band aan de rok!

    BeantwoordenVerwijderen